آشنایی با انواع رژیم لاغری

17 خرداد 1402
انواع رژیم لاغری

امروزه به علت سبک زندگی ماشینی و عدم تحرک کافی افزایش وزن به یکی از معضلات اصلی جامعه تبدیل شده است که افراد زیادی با آن روبه رو هستند، به همین علت تعداد و انواع رژیم های لاغری در حال افزایش است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد . در ادامه قصد داریم به بررسی انواع رژیم لاغری بپردازیم، پس همراه فیت بادی کلینیک باشید.

رژیم لاغری چیست؟

منظور از رژیم لاغری این است که کالری ها و غذاها دریافتی بدن را کنترل و تنظیم کرد. غذا اصلی هر فرد را کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها تشکیل می دهند که با رعایت انواع رژیم لاغری اصولی می توان مصرف این مواد را کاهش داد و در نتیجه ی کم شدن کالری دریافتی، کاهش وزن حاصل شود.

انواع رژیم لاغری معروف در دنیا

در میان انواع رژیم ها، تعدادی از آن ها هستند که به محبوبیت بسیاری دست یافته و طرفداران بسیاری دارند. برخی از این رژیم های معروف به شرح زیر می باشند:

رژیم مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از انواع رژیم لاغری است که برای افرادی که مشکلات قلبی دارند، بسیار مناسب می باشد. این رژیم که با نام رژیم سبز هم شناخته شده، یکی از سالم ترین رژیم های غذایی است که در کنار کاهش وزن به سلامت بدن هم بسیار کمک می کند.

در این رژیم مصرف سبزیجات، میوه ها، روغن های سالم، گوشت مرغ و ماهی، غلات کامل وآجیل توصیه شده است و مصرف موادی مانند شکلات، بستنی، غذاهای کنسروی و فست فود باید محدود شوند.

رژیم کتوژونیک

یکی از انواع رژیم لاغری که امروزه، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، رژیم کتوژونیک است. این رژیم بر پایه کاهش مصرف شدید کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی بنا شده است. کم شدن کربوهیدرات بدن را در شرایطی به نام کتوز قرار می دهد که در این شرایط بدن برای تامین انرژی شروع به سوزاندن چربی می کند.

تحقیقات نشان داده این رژیم تاثیر درمانی بسیاری بر روی انواع صرع و برخی از سرطان ها دارد.

غذاهای مجاز در رژیم کتو

  • انواع گوشت مانند گوشت قرمز، ژامبون، سوسیس، استیک، گوشت مرغ و بوقلمون
  • سبزیجات کم کربوهیدرات مانند سبزیجات سبز، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل و …
  • انواع ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا
  • روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن آووکادو
  • تخم مرغ

غذاهای ممنوع در رژیم کتوژونیک

در این رژیم، مصرف هر غذایی که حاوی کربوهیدرات بالا باشد باید محدود شود. از جمله:

  • انواع خوراکی های شیرین مانند کیک، بستنی، شکلات و آبمیوه
  • سبزیجات ریشه ای مانند سیب زمینی و هویج
  • انواع حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس
  • همه میوه ها به جز توت
  • انواع غلات و مواد نشاسته دار

رژیم اتکینز

یکی دیگر از انواع رژیم لاغری، رژیم اتکینز می باشد که شباهت زیادی به رژیم کتو دارد. این رژیم در مدت کوتاهی توانسته به یکی از محبوب ترین برنامه های غذایی دنیا تبدیل شود. در این رژیم مصرف موادی مانند گوشت، تخم مرغ، روغن های سالم، سبزیجات کم کربوهیدرات و ماهی های چرب توصیه شده است و مصرف انواع شیرینی جات، حبوبات، غذاهای کم چرب و برنج ممنوع می باشد.

با رعایت رژیم اتکینز خطر ابتلا به بیماری های دیابت، کلسترول و فشار خون کاهش می یابد.

رژیم لاغری جنرال موتورز

رژیم جنرال موتورز یکی از انواع رژیم لاغری سریع می باشد که مناسب افرادی است که می خواهند در بازه زمانی کوتاه وزن کم کنند. این رژیم دارای دوره هفت روزه است که در آن فرد یک روز کامل میوه، یک روز سبزیجات، یک روز میوه و سبزیجات، یک روز شیر و موز، دو روز گوشت و روز هفتم برنج و سبزیجات مصرف می کند. به این ترتیب کاهش وزن زیادی در طول یک هفته اتفاق می افتد.

از معایب رژیم جنرال موتورز این است که در آن پروتئین و مواد مغذی لازم برای بدن وجود ندارد، کاهش وزن آن موقتی است و فرد دوباره به وزن اولیه باز می گردد.

رژیم لاغری وگان

در رژیم وگان تمام محصولات حیوانی، لبنیات و تخم مرغ حذف شده اند. این رژیم بر پایه انواع سبزیجات، میوه ها، حبوبات، غلات و آجیل استوار است. طرفداران این رژیم که به رژیم گیاه خواری هم معروف است به سرعت در حال افزایش هستند.

شانس لاغری با این رژیم بسیار زیاد است و با آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی، انواع سرطان و آلزایمر کاهش می یابد.

رژیم فستینگ

رژیم فستینگ یکی از انواع رژیم لاغری است که قوانینی شبیه به روزه داری، دارد. در این رژیم فرد در ساعات خاصی مجاز به خوردن غذا می باشد. رژیم فستینگ انواع مختلفی دارد. در اولین نوع که رژیم لینگین هم نام دارد فرد 16 ساعت روزه است و 8 ساعت باقی مانده را مجاز به خوردن می باشد. در روش دوم فرد 12 ساعت روزه است.

یکی دیگر از روش های این رژیم به این صورت است که فرد یک یا دو روز در هفته هیچ وعده غذایی ندارد و فقط می تواند آب و دیگر مایعات کم کالری مصرف کند. در روش دیگر فرد یک روز در میان روزه می گیرد و در روزه داری مجاز به دریافت 500 کالری است. در روش آخر هم که به روش 5 به 2 معروف است، فرد 2 روز در هفته حداقل کالری را دریافت می کند و در 5 روز بعدی کالری عادی.

این رژیم علاوه بر کاهش وزن، باعث کاهش قند و کلسترول و خطر ابتلا به سرطان هم می شود.

رژیم دانمارکی

رژیم دانمارکی یک برنامه غذایی برای مدت 13 روز است که فقط شامل برخی مواد غذایی مانند تخم مرغ، سبزیجات، گوشت گاو، مقداری نان تست و قهوه می باشد. در این رژیم که یکی از انوع رژیم لاغری سخت می باشد، حدوداً روزی 600 کالری به بدن می رسد، به همین علت این رژیم برای مدت طولانی اصلاً توصیه نمی شود.

عدم دریافت بسیاری از مواد مغذی در این روش باعث ایجاد مشکلاتی مانند سر درد، حالت تهوع، کمبود انرژی، مشکلات کلیه و روده می شود. رژیم هایی که به صورت سخت مصرف انواع غذاها را محدود می کنند، باعث بروز عوارض جدی در بدن می شوند.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.