همه چیز درباره توقف در کاهش وزن و دلایل استپ وزنی

15 شهریور 1402
دلایل استپ وزنی

ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که استپ وزنی چیست؟ شما به سختی سعی کرده‌ اید تا از یک برنامه غذایی صحیح و با کالری پایین پیروی کنید و در پی بهبود عادات فعالیت های ورزشی خود باشید و نتیجه تلاش های شما مشاهده کاهش وزن و اعتماد به نفس بیشتر است؛ اما حالا بی آنکه علت آن را بدانید، کاهش وزن متوقف شده است. در واقع شما به پلاتوی کاهش وزن و لاغری رسیده‌ اید. امید خود را از دست ندهید، تدریجی شدن و حتی توقف کاهش وزن، امری طبیعی است. در این مقاله از فیت بادی کلینیک می خواهیم به شما دلیل استپ وزن و رسیدن به پلاتوی کاهش وزن را عنوان کنیم. اگر قصد دارید بدانید ((چرا با وجود رژیم، کاهش وزن رخ نمی دهد)) یا ((دلایل استپ وزنی و یا علت توقف در کاهش وزن پس از یک دوره رژیم لاغری چیست)) می توانید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

👈بیش تر بخوانید: آیا بهترین کلینیک های لاغری در تهران را می شناسید؟

چرا با وجود رژیم، کاهش وزن رخ نمی دهد؟

چرا با وجود رژیم، کاهش وزن رخ نمی دهد؟

در این مطلب قصد داریم به دلایل استپ وزنی بپردازیم. در واقع استپ وزنی یا توقف وزن، برای همه افرادی که تلاش در کاهش وزن دارند، روی خواهد داد. ولی با این حال، اغلب افراد زمانی که این اتفاق برایشان رخ می دهد، تعجب می کنند؛ چرا که هنوز محتاطانه غذا میل می کنند و به صورت منظم فعالیت های ورزشی خود را دنبال می کنند. در واقع ناامید کننده ترین اتفاق این است که در برخی موارد تلاش ‌های از پیش برنامه ریزی شده نیز می ‌تواند دچار استپ وزنی شود.

توقف در کاهش وزن گاها کاذب و در برخی موارد واقعی است. استپ وزن کاذب به این معناست که عواملی که سبب کند شدن روند کاهش وزن ‌تان یا حتی متوقف شدن آن شده اند، موقتی هستند و پس از این‌ که دلیل  آن را یافته و برطرف نموده ایم مجددا کاهش وزن را مشاهده خواهیم کرد. از دلایل استپ وزنی کاذب به مواردی اشاره کرده ایم که در ادامه مطلب می توانید آن ها را بررسی کنید:

  • رعایت نکردن رژیم غذایی
  • کاهش میزان فعالیت فیزیکی
  •  محاسبه نادرست کالری ‌های مصرفی
  • وزن کشی اشتباه
  • محبوس شدن مایعات در بدن

👈بیش تر بخوانید: با بهترین روش لاغری بیش تر آشنا شوید.

دلایل استپ وزنی

دلایل استپ وزنی

در طول چند هفته ابتدایی کاهش وزن فوری، کم شدن سریع وزن، امری طبیعی به شمار می رود و تا حدودی به این علت است که زمان کاهش کالری دریافتی، بدن در مراحل اولیه با آزاد سازی ذخایر گلیکوژن، گونه ای از کربوهیدرات که در کبد و ماهیچه ها وجود دارد، انرژی مورد نیاز خود را دریافت خواهد کرد. می توان گفت گلیکوژن درصدی از آب ساخته شده، در نتیجه زمانی که گلیکوژن به منظور تامین انرژی سوزانده می‌ شود، آب آزاد خواهد کرد و در نهایت سبب کاهش وزن خواهد شد که اغلب آب است؛ گرچه این تأثیر موقتی می باشد.

طبیعتا با کاهش وزن، حجمی از عضله را همراه با چربی از دست خواهید داد. عضله در واقع به حفظ سرعت متابولیسم ( سوخت و ساز) کمک می ‌کند. در نتیجه با کاهش وزن، متابولیسم بدن شما کاهش خواهد یافت و سبب سوختن کالری کمتر به نسبت وزن سنگین خواهد شد. در حقیقت متابولیسم کند تر بدنتان درصد کاهش وزن شما را کاهش می ‌دهد، حتی اگر میزان مصرف کالری دریافتی شما با دوره کاهش وزن، برابر باشد. زمانی که میزان کالری ‌های مصرفی با کالری دریافتی برابری کند، به یک دوره استپ وزنی خواهید رسید. برای دستیابی به کاهش وزن بیشتر، می بایست یا فعالیت جسمانی خود را افزایش داده یا در پی کاهش کالری مصرفی خود باشید. استفاده از رویکردی که در ابتدای کاهش وزن موثر بود، امکان دارد سبب حفظ کاهش وزن شما شود، اما طبیعتا باعث کاهش وزن بیشتر نخواهد شد.

این دلیل عدم کاهش وزن در طب سنتی و طب مدرن است که باعث می‌ شود وزن شما پایین بماند و دچار افزایش وزن نشوید؛ اما وزنتان بیشتر از آن میزان نیز کاهش نیابد. به همین علت در چنین مواردی نیازمند استفاده از شیوه هایی به منظور ادامه روند کاهش وزن هستید. توصیه می کنیم برای آشنایی با راهکار های خروج از استپ وزنی، به مطالعه ادامه مطلب بپردازید.

چگونه استپ وزن را متوقف کنیم؟

زمانی که به استپ وزنی رسیدید، امکان دارد میزان وزنی را که در رژیم غذایی و فعالیت ورزشی فعلی خود قصد کاهش آن را داشته  اید، از دست داده باشید. بهتر است این سوال را برای خود مطرح کنید که آیا از وزن فعلی خود رضایت دارید یا قصد کاهش وزن بیشتری را دارید، در این صورت می بایست برنامه کاهش وزن خود را تنظیم نمایید.

اگر علاقه دارید کاهش وزن بیشتری را تجربه کنید، این نکات را برای گذر از استپ وزنی امتحان کنید:

  • مصرف انواع کربوهیدرات را شدیدا کاهش دهید ( رژیم ‌هایی با کربوهیدرات بسیار محدود سبب افزایش چربی سوزی و دیگر تغییرات متابولیکی  می شوند که سبب کاهش وزن خواهند شد)
  • فعالیت ورزشی خود را افزایش دهید ( انجام ورزش های هوازی و تمرینات تناوبی شدید HIIT )
  • کالری شماری را دست کم نگیرید ( اصلاح رژیم غذایی و افزایش تلاش برای کاهش وزن)
  • برنامه غذایی منظم و مناسبی داشته باشید ( مصرف کامل وعده ها، تهیه لیست خرید و…)
  • از مصرف مواد غذایی ناسالم اجتناب کنید ( عدم نگه داری از تنقلات ناسالم به منظور جلوگیری از وسوسه)
  • از نوشیدن میزان فراوانی آب غافل نشوید ( نوشیدن نیم لیتر آب به طور روزانه سبب افزایش متابولیسم خواهد شد)

👈بیش تر بخوانید: با رژیم لاغری شکم چقدر می توانیم کاهش وزن داشته باشیم؟

رژیم شوک شیوه ای برای خروج از استپ وزن

رژیم شوک برای خروج از استپ وزن

برای خارج شدن از استپ وزنی، هیچ تفاوتی ندارد که دلیل توقف وزن چه باشد، چرا که شیوه هایی وجود دارند که به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی از این مرحله گذر کرده و کاهش وزن را از نو آغاز کنید. با این حال گاها امتحان کردن برخی شیوه ‌ها نیز نمی‌ تواند انتظارات شما را برآورده کند و در نهایت نا امید خواهید شد.

رژیم شوک یک راه حل برای خروج از استپ وزن است. در چنین مواقعی، مراجعه و مشاوره با یک متخصص تغذیه متبحر به شما کمک خواهد کرد تا دلایل استپ وزنی در طب سنتی و مدرن را دریابید و در کنار آن از استپ وزنی عبور کنید، بدون هیچ گونه آسیب به سلامتی خود، توقف وزن را از بین ببرید و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.