بهترین روش لاغری

18 مرداد 1402
بهترین روش لاغری

یکی از معضلاتی که امروزه بسیاری از افراد جامعه با آن رو به رو هستند مشکل چاقی و اضافه وزن است. این مشکل علاوه بر این که تناسب اندام فرد را بر هم می زند در دراز مدت خطرات بسیاری برای سلامتی دارد از این رو افراد دارای اضافه وزن دیر یا زود به فکر لاغر شدن می افتند اما خب بهترین روش لاغری چیست؟

برای یافتن پاسخ این سوال و آشنایی با انواع روش های لاغری خواندن این مطلب از مجله فیت بادی کلینیک را به شما پیشنهاد می کنیم.

علت چاقی چیست؟

علت چاقی چیست؟

پیش از آن که به دنبال بهترین روش لاغری باشید، بهتر است بدانید چاقی چیست و چه دلایلی موجب چاق شدن فرد می شود؟ بدن در حالت طبیعی دارای مقادیری بافت چربی می باشد که برای بقای حیات خود به آن ها نیازمند است اما زمانی که این چربی ها کم یا زیاد شود مشکلاتی برای بدن به وجود می آید.

چاقی در صورتی پدید می آید که مقدار کالری دریافتی بدن بیشتر از مقدار مورد نیاز باشد، در این صورت کالری ها به صورت چربی در بدن انباشته شده و موجب اضافه وزن می شوند. سبک زندگی های امروزی، عدم تحرک و مصرف غذاهای فست فودی از مهم ترین عوامل به وجود آورنده چاقی به شمار می آیند.

👈بیش تر بخوانید: آیا از اصول رژیم لاغری شکم خبر دارید؟

عوارض و خطرات ناشی از چاقی

خطرات ناشی از چاقی

از چاقی به عنوان مادر بیماری ها یاد می کنند چرا که می تواند باعث بروز 100 نوع بیماری مختلف از شدید تا خفیف شود. برخی از مهم ترین عوارض اضافه وزن عبارتند از:

  • افزایش احتمال خطر مرگ زودرس و ناگهانی
  • بالا رفتن کلسترول و چربی خون
  • ابتلا به بیماری های کیسه صفرا
  • ابتلا به انواع سرطان
  • ابتلا به دیابت نوع دو
  • بروز بیماری های قلبی عروقی
  • مشکلات تنفسی
  • بروز بیماری های روانی و افسردگی
  • احتمال بروز انواع سکته

کاهش وزن با رعایت رژیم غذایی مناسب

رعایت رژیم غذایی مناسب و اصولی به عنوان بهترین روش لاغری در میان انواع روش های کاهش وزن شناخته شده است. شما می توانید با داشتن یک برنامه غذایی مناسب به تناسب اندام برسید و وزن اضافی خود را کاهش دهید. رعایت نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم در انواع رژیم لاغری برای افرادی که اضافه وزن کم تا متوسط دارند بسیار کاربردی می باشد.

افزایش مصرف میوه و سبزیجات

به جای محدود کردن گروه های غذایی مختلف بهتر است روی ترکیبی از غذاهای مغذی تمرکز داشته باشید و آن ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید. انواع میوه و سبزیجات کم کالری و سرشار از فیبر هستند و می توانند تا حد زیادی شما را سیر کرده و حجم معده را پر کند. هم چنین این مواد دارای مقادیر بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز هستند.

کاهش مصرف قند و نشاسته

مهم ترین قدم برای کاهش وزن کم کردن مصرف قند و نشاسته است. مصرف این مواد باعث افزایش احساس گرسنگی شده و اشتهای شما را افزایش می دهد. با کاهش مصرف این مواد بدن برای تامین انرژی به سراغ چربی های بدن رفته و شروع به سوزاندن آن ها می کند و بعد از مدتی کاهش وزن حاصل می شود.

برنج و ماکارونی از غذاهای نشاسته دار هستند که کاهش مصرف آن ها تاثیر بسیاری بر روی لاغر شدن دارد.

نوشیدن آب فراوان

نوشیدن آب فراوان در طول روز برای سلامت بدن و لاغری سریع توصیه شده است. سعی کنید روزانه 8 الی 10 لیوان آب بنوشید تا احساس سیری کنید و کمتر غذا بخورید.

مصرف پروتئین

مصرف پروتئین باعث می شود مدت زمان احساس سیری افزایش یافته و میل به خوردن غذا کمتر شود. علاوه بر این پروتئین به حفظ سلامت عضلات نیز کمک می کند. مصرف مواد غذایی دارای پروتئین از جمله گوشت قرمز بدون چربی، ماهی، سفیده تخم مرغ و حبوبات را در رژیم لاغری خود بگنجانید.

نوشیدن چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که برای چربی سوزی بسیار مفید هستند، بنابراین در طول رژیم لاغری خود نوشیدن چای سبز را فراموش نکنید.

داشتن وعده های غذایی منظم

با مدیریت کردن وعده های غذایی تان و خوردن آن ها در یک چارچوب زمانی خاص می توانید سوخت و ساز بدنتان را بالا ببرید و به چربی سوزی کمک کنید. بر طبق تحقیقات خوردن وعده های غذایی در زمان مشخص، میل به خوردن میان وعده ها را کاهش داده و موجب کالری سوزی با سرعت بالا می شود.

👈بیش تر بخوانید: رژیم لاغری سریع چه آسیبی به سلامت افراد وارد می کند؟

کاهش وزن با ورزش

کاهش وزن با ورزش

ورزش کردن یکی از رایج ترین روش های کاهش وزن است که در بیشتر اوقات بهترین روش لاغری نیز به حساب می آید. ورزش علاوه بر تاثیری که بر روی وزن دارد باعث زیبایی اندام و تقویت استخوان های بدن نیز می شود. تعدادی از ورزش هایی که با بالا بردن سوخت و ساز بدن منجر به کاهش وزن می شوند به شرح زیر می باشند:

  • پیاده روی
  • طناب زدن
  • دویدن
  • دوچرخه سواری
  • شنا
  • پیلاتس
  • رقص

کاهش وزن با ترکیب رژیم غذایی و ورزش

کاهش وزن با ترکیب رژیم غذایی و ورزش اصولی ترین روش لاغری است که روند نتیجه گیری را نیز سرعت می بخشد. اگر بخواهیم تنها با ورزش یا رژیم غذایی به تناسب اندام برسیم قطعاً به زمان بیشتری احتیاج داریم اما ترکیب این دو مورد کمک می کند تا زودتر به تناسب اندام برسیم.

بنابراین این روش، بهترین روش لاغری است که می توانید زیر نظر یک متخصص تغذیه یا مربی بدنسازی آن را دنبال کنید.

👈بیش تر بخوانید: آیا در رژیم لاغری سه روزه کاهش وزن خواهیم داشت؟

کاهش وزن با انواع جراحی لاغری

زمانی که فردی با رعایت روش های ذکر شده به کاهش وزن نرسد، جراحی های لاغری به عنوان بهترین روش لاغری به وی توصیه می شود. برخی از انواع جراحی های لاغری که برای افراد با شاخص توده بدنی بالای 40 بهترین روش لاغری به شمار می آیند به شرح زیر می باشند:

کاهش وزن با دارو

داروهای بسیاری در بازار وجود دارند که به عنوان داروهای لاغری و چربی سوز به فروش می رسند و ادعا می کنند که بهترین روش لاغری هستند اما طبق نظر پزشکان این داروها کارایی لازم برای کاهش وزن را ندارند و زیر نظر سازمان غذا و دارو نمی باشند.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.