همه چیز راجع به رژیم تخم مرغ

17 آبان 1402
رژیم تخم مرغ

رژیم تخم مرغ یکی از انواع رژیم های لاغری محدود کننده است که شما را در سریع ترین زمان ممکن می توانید کاهش وزن داشته باشید؛ در ادامه این مقاله از مجله فیت بادی کلینیک با ما همراه باشید تا درباره اینکه رژیم تخم مرغ چیست؟ صحبت کنیم.

رژیم تخم مرغ چیست؟

رژیم تخم مرغ چیست؟

در رژیم تخم مرغ شما صبحانه و روزتان را با تخم مرغ شروع می کنید. اما در وعده هایی بعدی می توانید از مواد غذایی پروتئینی دیگر هم استفاده کنید.

این مدل رژیم غذایی گاهی به عنوان رژیم غذایی شوک برای بیماران تجویز می شود و مدت انجام رژیم آن بین 3 تا 14 روز است. شما بیشتر از 14 روز نمی توانید از این رژیم غذایی پیروی کنید، به دلیل اینکه آسیبی جدی به بدن وارد می کند.

ویژگی مهم رژیم لاغری تخم مرغ مصرف بسیار کم کربوهیدرات و مصرف بالای پروتئین است که این رژیم می تواند برای ورزشکاران هم مفید باشد. به دلیل اینکه به عضله سازی آن ها کمک می کند! اما حذف دراز مدت کربوهیدرات موجب می شود بدن فرد، به دلیل عدم جذب این درشت مغذی با مشکلاتی رو به رو بشود.

در این رژیم به غیر از تخم مرغ می توانید مواد غذایی دیگر مصرف کنید؛ اما یک نکته مهم است که شما در این رژیم تنها 3 وعده غذایی دارید و میان وعده نمی توانید مصرف کنید. همچنین خوراکی، میوه و سبزیجاتی که کربوهیدرات زیادی دارند در این رژیم نمی توان استفاده کرد و قدغن است.

مواد غذایی مجاز در رژیم تخم مرغ

  • مرغ
  • تخم مرغ
  • بوقلمون
  • اسفناج
  • کدو سبز
  • کلم بروکلی
  • مارچوبه
  • گریپ فروت
  • قارچ
  • ماهی

فواید تخم مرغ

فواید تخم مرغ

تخم مرغ خواص زیادی دارد که موجب می شود یکی از مواد غذایی مهم و مفید در تغذیه افراد باشد. کسانی که از رژیم تخم مرغ پیروی می کنند می توانند از خواص تخم مرغ بهره شوند. در ادامه در مورد خواص تخم مرغ گفته ایم.

مواد مغذی موجود در تخم مرغ

میزان مواد مغذی در تخم مرغ بسیار زیاد است. زیرا تخم مرغ انواع مختلف مواد غذایی را دارد که می تواند یک سلول را به یک جوجه کامل تبدیل کند. انواع مختلفی از مواد معدنی، پروتئین، ویتامین ها و چربی سالم از فواید تخم مرغ ها است.

بخشی از مواد معدنی و ویتامین ها موجود در تخم مرغ شامل ویتامین  E، A، B12 ،B2 ، کلسیم، منگنز، سلنیوم، روی و ….. است.

کالری یک عدد تخم مرغ 77، شامل 6 گرم پروتئین، 5 گرم چربی و اندکی کربوهیدرات است. تمام این مواد مغذی ها و فواید تخم مرغ در زرده آن است و سفیده تخم مرغ شامل پروتئین می شود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

میزان کلسترول در تخم مرغ نسبت به بسیاری از مواد غذایی، بالا است و نزدیک 212 میلی گرم کلسترول دارد. اما این کلسترول از نوع بد و مضر نیست، سبب افزایش میزان کلسترول و مفید یا HDL  در بدن می شود که برای دفع کلسترول بد یا LDL کمک می کند. به همین دلیل به پیشگیری از بیماری های مثل قلبی و کبد کمک زیادی می کند. همچنین مصرف تخم مرغ مقاومت به انسولین را برای افراد که دچار دیابت هستند کاهش می دهد.

وجود کولین و پروتئین از فواید تخم مرغ

یکی دیگر از مواد مغذی موجود در تخم مرغ که شاید کمتر اسم آن را شنیده باشید کولین است. کولین در عملکرد اعصاب و سلامت مغز کمک بسیاری می کند و همچنین برای سلامت کبد و قلب هم موادی مهم است. تخم مرغ نیز یکی از دو منبع اصلی کولین برای مصرف است مخصوصا برای خانم های باردار. (جگر گاو هم میزان زیادی کولین دارد).

انواعی از اسیدهای آمینه که بدن به آن ها نیاز دارد، در تخم مرغ وجود دارد؛ به همین دلایل پروتئین موجود در تخم مرغ کیفیت زیادی دارد و مصرف تخم مرغ برای بدن افراد مخصوصا کودکان و ورزشکاران مهم است.

لوتئین و زاکزانتین از فواید تخم مرغ برای چشم

لوتئین و زاکزانتین دو آنتی اکسیدان هستند که به میزان خیلی زیادی در تخم مرغ وجود دارد. مصرف آنتی اکسیدان ها برای سلامت چشم و به خصوص شبکیه و محافظت آن در برابر نور خورشید ضروری است. این دو آنتی اکسیدان تنها با مصرف تخم مرغ جذب بدن می شود. همچنین به کاهش مبتلا به آب مروارید و تخریب ماکولا مخصوصا در سالمندان کمک می کند.

کمک به چربی سوزی در رژیم لاغری

همانطور که گفتیم میزان کربوهیدرات تخم مرغ بسیار کم است. اما میزان چربی و پروتئین آن بالا است. انداره کم کربوهیدرات در تخم مرغ مانع ذخیره سازی آن در بدن می شود به همین دلیل در رژیم های لاغری پر کاربرد است. همچنین پروتئین موجود در تخم مرغ برای ورزشکارانی که می خواهند در کنار چربی سوزی، عضله سازی هم داشته باشند بسیار مفید است. یکی از خاصیت های تخم مرغ سیرکنندگی است و معیار سیری بالایی دارد، به همین دلیل از پرخوری جلوگیری می کند. در رژیم لاغری از تخم مرغ برای کمک به کاهش چربی دور شکم کمک می گیرند.

عوارض رژیم تخم مرغ چیست؟

عوارض رژیم تخم مرغ

با وجود این که تخم مرغ برای بدن ضروری است، اما می تواند عوارضی هم برای بدن داشته باشد و به همین دلیل است که محدودیت آن 3 تا 14 روز است. در ادامه عوارض رژیم لاغری تخم مرغ را بیان کرده ایم.

عدم دریافت بیش از 1000 کالری در روز که باعث ایجاد احساس خستگی، گرسنگی و ضعف در افراد می شود.

نکته بعدی عدم دریافت فیبر به میزان کافی در رژیم تخم مرغ است، به دلیل اینکه در رژیم تخم مرغ تنوع میوه و سبزیجات بسیار کم است و کمبود فیبر سبب بروز مشکلات گوراشی می شود.

رژیم لاغری اصولی

یک رژیم لاغری اصولی و درست نه تنها شما را به تناسب اندامی درست و وزن ایده آل می رساند بلکه به سلامتی شما هم کمک می کند. به همین دلیل نباید سر خود از هرنوع رژیم غذایی که در وب سایت های مختلف که توسط افراد غیر متخصص پیشنهاد می شود پیروی کنید.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.