صفر تا صد رژیم آب درمانی

24 تیر 1402
صفر تا صد رژیم آب درمانی

رژیم آب یکی از شیوه های درمانی است که علاوه بر کاهش وزن فوری بر روی جنبه ‌های درمانی بدن نیز تاثیر می‌ گذارد؛ یعنی ادعا می کند می‌ تواند با شیوه ای که دارد، در کنترل و بهبود بسیاری از بیماری ‌ها موثر واقع شود. از این‌ جهت نام دیگر این رژیم، رژیم پاک ‌کننده و رژیم تصفیه‌کننده نیز می ‌باشد. در حقیقت شیوه این رژیم شبیه روزه‌ داری است منتهی تنها مواد غذایی مصرفی در آن آب می باشد. به این معنا که کالری دریافتی این رژیم صفر می باشد. تنها وجه اشتراک این رژیم و انواع رژیم های لاغری مختلفی که دارد، مصرف آب و حذف دیگر مواد غذایی است. پس از اینکه رژیم به پایان رسید می بایست روند تغذیه ای سابق را به تدریج با مصرف میوه ها و سبزیجات شروع کرد. در ادامه این مقاله از مجله فیت بادی کلینیک با ما همراه باشید تا بیش تر با برژیم آب درمانی آشنا شوید.

خواص رژیم آب‌ درمانی

خواص رژیم آب‌ درمانی
  • آب، یک نوع ضد اشتهای طبیعی است.

هنگامی که معده پر است، به مغز پیام سیر شدن ارسال می‌ کند.

  • آب، سبب افزایش کالری سوزی می شود.

مصرف آب باعث کالری سوزی بیشتر می‌ شود، آب مصرف انرژی بدن را به ‌طور موقت افزایش خواهد داد. همینطور نوشیدن آب سرد سرعت کالری سوزی را بیشتر می کند؛ زیرا بدن برای هضم می بایست آب را به دمای مناسب برساند.

  • به حذف سموم بدن کمک ویژه ای می‌ کند.

هنگامی که بدن دچار کم ‌آبی شود، مواد اضافی از بدن دفع نخواهند شد. وقتی بدن دهیدراته باشد، کلیه مایعات را در بدن محبوس می کند.

  • کم‌ آبی بدن سبب یبوست می‌ شود.

آب به حرکت مدفوع در طول روده کمک می‌ کند. آب برای حل مشکلات گوارشی چون اسهال و سوء ‌هاضمه سودمند است.

  • آب، میزان دریافت کالری مایع را کاهش خواهد داد.

نوشیدن مایعات پرکالری مثل چای شیرین، نوشابه، آبمیوه و قهوه سبب افزایش کالری دریافتی می‌ گردد. آب و یا نوشیدنی ‌های بدون کالری مثل دم ‌نوش ‌ها را جایگزین نوشیدنی های پر کالری کنید.

  • آب، یک مورد ضروری برای سوزاندن چربی است.

بدون آب، بدن، قادر به سوزاندن کربوهیدرات ‌ها و چربی های ذخیره‌ شده نمی باشد. نوشیدن آب به میزان کافی برای سوزاندن چربی ها ضروری می باشد.

  • یکی از با اهمیت ‌ترین قسمت ‌های هر رژیم غذایی کاهش وزن آب می باشد.

آب به حرکت صحیح بافت‌های همبند، سلول ها و مفاصل کمک می ‌کند. یکی از وظایف آب کمک به اعضای بدن، زمان بالا رفتن سرعت عملکرد است. آب به اعضا کمک خواهد کرد تا در هنگام ورزش صحیح‌ کار کنند.

  • آب، سبب افزایش انرژی می شود.

اگر احساس خستگی و بی رمقی دارید یک لیوان آب بنوشید. دهیدراته شدن بدن سبب احساس خستگی می شود.

  • آب، موجب کاهش استرس می ‌گردد.

حدود ۷۰ تا ۸۰ % از مغز را آب تشکیل داده است. کمبود آب در مغز سبب ایجاد استرس می‌ شود. در هر فرصتی به منظور پایین آوردن سطح استرس، آب بنوشید.

  • آب، سبب تقویت پوست می‌ شود.

هنگامی که آب بدن کم است چین ‌و چروک ‌های ریز عمیق ‌تر خواهند شد. نوشیدن آب باعث سیراب شدن سلول‌ های پوستی و جوان سازی آن ها می ‌شود.

  • آب سبب جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود.

در کنار فیبر، آب نیز برای افرادی که رژیم غذایی دارند مهم است. آب سبب تصفیه سیستم گوارشی بدن می شود. هنگامی که بدن دهیدراته شود، روده بزرگ دچار خشکی شده و بنابراین روند تصفیه دچار مشکل می‌ شود.

👈بیش تر بخوانید: آیا با رژیم لاغری سه ماهه آشنایی دارید؟

مضرات و خطرات رژیم آب درمانی

مضرات و خطرات رژیم آب درمانی
  • زمانی که به بدن مواد مغذی و ویتامین نرسد، کاهش وزن رخ خواهد داد؛ این نتیجه به قیمت تحلیل عضلات حاصل می‌ گردد و چربی سوزی برای بدن رخ نداده است.
  • بروز سرگیجه، سردرد و حتی از هوش رفتن از عوارضی است که در این رژیم لاغری ممکن است رخ بدهد.
  • کاهش فشارخون در این نوع رژیم سبب ایجاد عوارض جدی خواهد شد.
  • این رژیم برای افراد مبتلا به بیماری‌ های قلبی، دیابت و قند خون، اختلالات هورمونی هیچ نتیجه مفیدی ندارد و حتی می ‌تواند برای سلامت آن ‌ها مخاطره آمیز باشد.
  • این نوع رژیم‌ ها تنها بازه زمانی خاصی را مد نظر دارند و برای ‌مدت طولانی، اصول صحیح برای سلامتی را در نظر نخواهند گرفت. به همین دلیل با آن ها رژیم لاغری سریع نیز می گویند.
  • بعد از پایان رژیم آب ‌درمانی، متابولیسم بدنتان به‌ صورت محسوسی کاهش ‌یافته، در نتیجه برای تثبیت وزن خود می بایست خیلی کم‌ غذا بخورید.
  • در حالی که در طی دوران رژیم آب‌ درمانی هم به اندازه مصرف مناسب آب توجه نداشته باشید، به عارضه های ناگواری مثل یبوست، سردرد و… دچار می شوید.
  • مصرف بیش ‌از حد آب در طی روز، سبب دفع سدیم مفید بدن خواهد شد. ایجاد اسپاسم عضلانی و ایجاد ضربان نامنظم در قلب از عوارض فقر سدیم هستند.
  • این رژیم برای بیماران کلیوی هرگز توصیه نمی گردد.

آب درمانی برای کاهش وزن

در مطالب بالا گفته شد، ممکن است آب درمانی به کاهش وزن کمک کند.

 به یاد داشته باشید که عوامل دیگری مثل کیفیت کلی برنامه غذایی و سطح فعالیت های ورزشی شما نقش دارند.

امکان دارد هیدراتاسیون از کاهش وزن حمایت کند

ممکن است نوشیدن آب بیشتر اثر پرکنندگی داشته باشد، چرا که آب فضای معده را اشغال خواهد کرد. به نوبه خود، امکان دارد از پرخوری و هوس ها جلوگیری کند.

 یک تحقیق نشان داد که بزرگسالان دارای اضافه وزن که نیمی از فنجان آب 30 دقیقه پیش از غذا می نوشند، حدود 15% غذای کمتری به نسبت افراد بزرگسالی که پیش از غذا مایعات نمی نوشند، می خورند. تحقیقات دیگری در مردان با وزن متوسط ​​نتایج همانندی داشت.

همچنین، یک مطالعه نشانگر این بود که آب آشامیدنی به صورت چشمگیری مصرف انرژی در حالت استراحت را در افراد بزرگسال افزایش خواهد داد.

 همین طور، بررسی ها نشانگر این هستند که جایگزینی آب در ازای نوشیدنی های با شکر شیرین شده می تواند سبب دریافت کالری در بدن شود، که در صورت عکس امکان دارد سبب افزایش وزن  در افراد شود.

در نتیجه، استراحت بین وعده های اصلی غذا و میان وعده ها امکان دارد سبب کاهش بیشتر کالری دریافتی شود.

👈بیش تر بخوانید:رژیم لاغری سه روزه چه تاثیری در روند کاهش وزن می گذارد؟

سخن آخر

تصمیم‌گیری و انجام هر نوع رژیم غذایی لاغری می بایست تحت نظر پزشک تغذیه باشد تا هم سریع تر به نتیجه دست پیدا کرد و هم اینکه شیوه ‌ها و برنامه‌ های صحیح غذایی را مراعات کرد.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.